Wednesday, March 18, 2009

Aku Wajib Tinggalkan Dia

Bismillahirrahmanirrahim.....

Hari nie...tetibe aq rse nk luahkn ape y aq pendam selame nie....
Aq slalu tnye kt dri aq sendri....kenape ssh sgt nk letakkn CINTA KEPADA ALLAH no 1 kt dlm hti aq nie?? (korunk pown tryla tnye dri sendri gak...mne taw ade jwpn)

Puas aq cri....tp x jmpe gak jawapan pd soalan nie...lps tnye akak usrah aq n dgr die nye explanation...aq still x dpt jwapan y puaskn hti aq....
Sampaila stu hri nie... aq terbce stu buku nie....yg dulunye aq hnye bce utk menyedapkn hati...(hati org y dibuai cinta....mencari2 konon2nye adela part2 y menghalalkn hubungn ini)

Jawapannye adelah...................................................................................(cube teka mne taw btul!!)
" Liza, hati ko sebenarnye y sakit, sebab2 x dpt rse bestnyer CINTA ALLAH"
Betul ke hti aq sakit???

Buku2 ckp....sape y x dpt rse CINTA ALLAH i2 indah dr cinta lain maksudnye hati die sakit....
Nie die nye analogi....

Sekarang semua org pk psl favourite food msg2.....Dah??Jom kita mulekn....

Bile korunk mkn favourite food 2 mse korunk sihat, mesti sedapkn??msti rse nk tmbh lg....
Cube klu korunk sakit, cthnye demam kew, ulser kew msti x selera nk mkn....wlupown mknn2 favourite korunk.....btul x??
Npe cm2 ek??Adakah sbb favourite food korunk2 x sedap??
No..no...bkn food2 y sedap..tp bdn kite y x sht..lnts x selera nk mkn ape pown...even our favorite food....Mcm2 la gak n hti kite nie...bknnye CINTA ALLAH i2 x best...tp HATI KITA Y SAKIT...
So, kena cpt2 jmpe doktor...takut melarat.....
Faham kew analogi nie?sowyla merepek sket....hehe=P

Lg stu soaln y slalu bermain di fikiran aq.....
" Npe aq nk tinggalkn die...aq syg diela...aq dah cbe...tp x ley gak"
" Aq benci dri aq sendri, dah try byk kli tp x ley gak...urgh~"

Aq pown mencari dan terus mencari jawapan pd soalan aq nie....
Alhamdulillah...aq jmpe jwpnyer....

Liza, ko perlu tinggalkn die kerana.................

PERTAMA :
" Dan janganlah kamu mendekati zina, (zina) itu sungguh suatu perbuatan yangkeji, dan suatu jalan yang buruk " (17:32)

KEDUA :
"Telah ditetapkan atas manusia bagiannya dari zina. Ia pasti mendapatkan hal yang demikian itu. Zinanya mata adalah memandang, zinanya telinga adalah mendengar, zinanya lidah adalah berbicara ,zinanya tangan adalah meraba, zinanya kaki dengan melangkah dan zinanya hati dengan berkeinginan,berangan angan dan membenarkan atau mendustakan kemaluan."(Riwayat Bukhari,Muslim,Abu Daud dan lain lain)

KETIGA :
"Iblis berkata: "Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat)di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba -hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka".(15:39-40)

KEEMPAT :
" Katakanlah: "Jika bapak bapak, anak anak, saudara saudara, istri istri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan rumah rumah tempat tinggal yang kamu sukai,adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan (dari) berjihad dijalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang orang fasik."(9:24)

KELIMA :
" Dan di antara manusia ada orang orang yang menyembah tandingan tandingan selain Allah; mereka mencintainya sebagaimana mereka mencintai Allah. Adapun orang orang yang beriman sangat cinta kepada Allah. Dan jika seandainya orang orang yang berbuat zalim itu mengetahui ketika mereka melihat siksa (pada hari kiamat), bahwa kekuatan itu kepunyaan Allah semuanya dan bahwa Allah amat berat siksaanNya (niscaya mereka menyesal)."(2:165)

KEENAM :
"Katakanlah: "Jika kamu (benar benar) mencintai Allah, ikutilah aku(Muhammad), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa dosamu." Allah MahaPengampun lagi Maha Penyayang."(3:31)

"Tidak sempurna iman seseorang sebelum ia lebih mencintaiku berbanding bapanya, anaknya dan seluruh umat manusia"(HR Bukhari)

KETUJUH :
" Katakanlah kepada orang laki laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat". Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya?.. ."(24:30-31)

" Dia mengetahui (pandangan) mata yang khianat dan apa yang disembunyikan oleh hati."(Ghafir 40:19)

Tak touching sgt reason2 nie???
Dlu aq pown pk mcm2....sbb kite x bce ayt2 nie n hati....
I find that all these verses very meaningful 2 me now...coz Allah is answering my questions..not others..
Sebelum nie aq tercari-cari alasannye...tp x sedar bhawa Allah ade semua jawapan pd soalan aq nie...
Aq fhm mmg susah nk terima semua nie...esp klu kite sdg asyik dibuai cinta....
Tp percayalah dgn pasti bhawa ayat2 Allah i2lah y sentiasa benar.
Akhir kata, mari kita renungi kata2 ini......

" PERTAMA TELAH KUPANDANG MAKHLUK YANG BANYAK INI. MAKA AKU SAKSIKANLAH BAHAWA, TIAP-TIAP MEREKA MEMPUNYAI KEKASIH DAN KECINTAAN TEMPAT HATINYA TERTAMBAT. SEBAHAGIAN DARIPADA KEKASIH ITU HANYA MENDAMPINGI SAMPAI KE SAKIT YANG MEMBAWA MAUT DAN SEBAHAGIAN LAGI HANYA SAMPAI KE TEPI LIANG KUBUR. SETELAH ITU KESEMUANYA PULANG DAN MENINGGALKAN IA TERBARING SEORANG DIRI. TAK SEORANG JUA PUN YANG TURUT MASUK KE KUBUR DAN MENGHIBURNYA DI DALAMNYA. YANG DEMIKIAN TAK KUDAPATI SELAIN AMAL YANG SOLEH. SEBAB ITU KUAMBIL IA MENJADI KEKASIHKU, SUPAYA KELAK IA MENJADI PELITA DI DALAM KUBURKU, MENGHIBURKAN DAN TIDAK MENINGGALKAN AKU SEORANG DIRI "
~Imam Al-Ghazali~

Wallahu'alam=)

2 comments:

  1. salam..
    hehe..
    dh bca..
    em,cinta ni adlh dugaan yg berat buat kita yg msih muda remaja neh(cewah!!,,hehe)
    em,insyaALLAH,kta sma2 doa ek, smga cinta ALLAH mlebihi rsa cinta kita trhdap prkara laen..
    brcakap mngenai untuk brkata tidak kpada cinta nafsu mmg mudah,tp untuk mlaksanaknnye amat2 payah,disitu letaknya kebergantungan dan kyakinan kita pda ALLAH sgt penting =)
    insyaALLAH,sma2 kita muhasabah dri ye
    luv u fillah =)

    ReplyDelete
  2. salam...
    thanks dear...
    liza taw mmg susah...but i'm trying my best..
    sme2lah kita doa ye..
    ana luv u fillah 2..=)

    ReplyDelete