Wednesday, May 19, 2010

hatiku tercicir tikaku berlari~

Bismillahirrahmanirrahim.

saban hari kegelisahan, penyesalan, kesedihan, dan kemandulan progress menghantui diri.
hati ini tidak berhenti bertanya-tanya,
mampukah aku meneruskan semua ini?
adakah aku masih punya sengat yang pernah aku miliki suatu ketika dahulu?
terlalu lamu aku meninggalkan dunia realitiku,
meninggalkan segala yang amat dekat denganku,
Rabbku, keluargaku, sahabat-sahabatku, komitmenku, cita-cita tinggiku, personaliti idamanku, cahayaku,
tenggelam aku dalam dunia fantasiku sendiri,
hingga aku tidak kenal lagi siapa diriku dan siapa orang lain bagiku,
hari-hari kulalui saja,
dengan itu dengan ini,
aku tidak tahu apa yang aku lakukan dan mengapa aku lakukannya,
masa begitu pantas berlalu,
akhirnya terpaksa juga aku kembali ke dunia realiti,
mendepani segala kebodohan yang telah aku perbuat,

saat itu,
aku sudah mula membenci diriku sendiri,
tidak dapat kumaafkan diriku ini,
hingga setiap kali aku terpandang 'wajah'ku di cermin,
aku benci dengan 'wajah'ku itu,
aku kecewa dengan diriku,

saat aku perlu bertarung di medan cita-citaku,
aku masih punya lara di hati,
yang tidak tahu aku bawa ke mana,
dengan Rabbku, aku malu, begitu banyak dosaku, kusangka-sangka sudah tak terampun dosaku,
mengadu semuanya kepada mak dan abah, aku takut aku mengecewakan mereka dan membuat mereka risau dan bersedih,
mengadu pada sahabat, mereka jauh,
mengadu pada kawan, aku tidak rasa mereka faham,
kupendam lagi perasaan itu,
kubiarkan diriku tenggelam sekali lagi dalam dunia fantasi itu,
hingga aku benar-benar hampir lemas, hampir mati,

mujur, syukur,
masih ada yang sudi menyelamatkanku,
masih ada yang sudi menghulurkan tangan,
walaupun telah beberapa kali aku lepaskan tangan mereka,
mereka tidak putus asa denganku,
tolong!!!
jangan putus asa denganku,
aku perlukan kalian semua,
aku perlu sangat-sangat,

orang kata, susah untuk memaafkan orang lain yang menyakitkan hati kita,
tapi percayalah, berkali-kali lebih susah untuk memaafkan diri sendiri kerana merosakkan dan menyakiti diri sendiri,
kini semuanya bukan lagi rahsia,
ya, aku mengaku aku perlukan kalian semua,
tidak mampu lagi aku pendam semua ini seorang diri,
terima kasih Allah,
terima kasih mak,
terima kasih abah,
terima kasih ema, nina, iros, dila,
terima kasih aitidal,
terima kasih fiqah,
terima kasih yun, rakin, faiz, dan kawan2 a levels yang lain,
terima kasih kak shira,
terima kasih sahabat-sahabat yang mendoakan walaupun kalian jauh di mata,

itulah,
apa yang dulu aku tinggalkan dan lupakan tika aku meniti kejayaan,
datang kepadaku menghulurkan tangan tika aku jatuh tersungkur tak bangun-bangun,
terima kasih semua=)

bagiku kembali ke dunia realiti bukan mudah,
berkali-berkali aku terpaksa mengumpulkan semangat untuk terus berdepan dengan realiti, bukannya lari, percayalah, aku sudah cuba, dan sedang cuba,
satu persatu perlu aku susun kembali,
hatiku ini perlu aku rawat,
pada masa yang sama aku yang masih lemah ini perlu bertarung di medan cita-citaku,
orang lain telah lama bersiap sedia dengan senjata mereka,
tapi aku masih teraba-raba mencari senjata apa yang bisa aku gunakan,
kesuntukan masa menghambatku,
dan secara jujurnya penyesalan itu tetap menghantuiku setiap hari,
cuma kali ini, ia datang dan pergi,
kadang kala aku bisa, kadang kala aku rasa cukup tak berdaya,

semuanya bermula dengan sekeping hati,
hati yang dulu pada awal aku melangkahkan kaki di bumi Taylors dan Kuala Lumpur ini,
ingin aku isi dengan sesuatu,
telah lama aku mencari sesuatu itu,
tapi, tiba-tiba hati ini tersalah cari,
tercari pada manusia yang tidak jujur dan ikhlas,
tercari pada dunia yang membuat aku lemas,
hati ini sakit,
sakit sangat-sangat,
kecewa sangat-sangat,
kerana semua itu bohong belaka,
kerana semua itu kosong belaka,
dan saat itulah semua kebodohanku bermula,
berterusan hingga amat susah untuk dihentikan,
satu demi satu kebodohan kusaksikan,
tanpa merasai apa-apa tentangnya,

cukup!cukup sayang!
bukan masanya untuk bersedih begini,
berjanjilah pada diri sendiri yang kamu akan bangkit kembali,
bukan untuk orang lain, untuk dirimu sendiri,
kasihankanlah dirimu itu,
tidakkah kau kasihankan dirimu walau sedikit pun???
kalau kau selama ini bisa kasihankan orang lain berlebih-lebihan, mengapa tidak dirimu sendiri???
kamu perlu berlaku adil dengan diri sendiri,
keampunan dan rahmat Allah sentiasa menunggumu jika kamu benar-benar ikhlas dan sungguh-sungguh ingin kembali,
kembalilah,
lihat!!!mereka semua ada bersamamu,
memberi semangat dan menenangkan kamu,
tinggal kamu saja yang perlu melangkah,
MELANGKAH DENGAN GAGAH TANPA MENOLEH KE BELAKANG LAGI!
YAKINLAH, ALLAH PUNYA SESUATU UNTUK KAMU DI LALUAN INI,
MELANGKAHLAH,
MELANGKAHLAH BERBEKALKAN KEYAKINAN TERHADAP JANJI ALLAH,
SABAR!!!
KUAT SAYANG!!!!
KAMU TAHU KAMU MAMPU!!!
KERANA MAMPU ITU ADALAH KAMU, SEPERTI KAMU YANG DULU!!!!
usaha sungguh-sungguh, doa sungguh-sungguh, tawakal sungguh-sungguh~
INSYALLAH, SESUATU YANG LEBIH BAIK MENUNGGUMU=)
AMEEN~



















1 comment:

  1. Amin...Semoga segalanya yang terbaik buat Liza :')

    ReplyDelete